DIY Sy en Vimpel

Den här vimpeln har jag haft som en idé i huvudet hur länge som helst, jag tänkte att jag bara skulle få tag på textilpennor först. Härrom veckan var jag på IKEA och fick med mig textilpennor därifrån, tyvärr var de alldeles för breda i spetsen, vilket jag inte upptäckte förrän det var dags för att skriva texten. Otålig som jag är ville jag ju inte vänta så jag tog helt enkelt en bläckpenna och gjorde texten med den. 
 
Börja med att göra en mall på hur du vill att vimpeln ska se ut. Lägg tyget räta mot rät och nåla fast mallen, rita ut sömnsmån och klipp ut delarna. 
 
Sy en raksöm runt (men lämna öppet i toppen). klipp av hörnen så att det blir snyggare när du vänder den rätt sen. Sy även hankarna (som vimpeln ska hänga i) genom att sy två raksömmar. 
 
Vänd själva vimpeln och hankarna rätt och stryk delarna.
 
Lägg i en bit kartong eller dylikt mellan tyglagren så att inte pennan går igenom och börja med din text. Texten kan man ju skriva på frihand, men om man som jag gärna har lite stöd så är det väldigt lätt att skriva in sin text på en dator välja typsnitt och skriva ut en mall (eller rita av den på skärmen). Har man ett vitt tyg funkar det att lägga pappret under så ser man (typ) ser igenom var man ska göra linjerna. 
 
Jag började med att göra konturerna och fortsatte sedan med att fylla i allt. 
 
Sista stegen är att vika in sömnsmånen i toppen coh stryka den. Märk sedan ut var hankarna ska sitta, lägg in dem mellan tygstyckena och sy en stickning i kanten som både syr ihop vimpeln i överkant och syr fast hankarna samtidigt. 
 
Trä in en pinne (eller vad du nu vill hänga upp vimpeln i) genom hankarna och knyt fast ett snöre som den kan hängas upp i så är det klart!
 
Pennan jag använde var väl inte helt perfekt för ändamålet och flöt ut lite, texten är inte helt perfekt, men jag tycker faktiskt inte att det gör något, jag blev supernöjd!
 
Min vimpel ska egentligen hänga i hallen, men det är ite work in progress på hur det ska se ut runt omkring och det måste borras lite hål och sånt så det kommer vart efter. 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Sandra:

Shit så snyggt det blev! Älskar hur fin texten blev :)

Svar: Åh tack så mycket!
inspirami.blogg.se

#2 - - Mikaela:

Jättefint! Och vilken bra tutorial, jag vill verkligen lära mig sy ordentligt. Kommer knappt ihåg hur man trär en symaskin :) :)

Svar: Tack! Alltså, det är ju bara att göra, för mig känns det oftast svårare i tanken än vad det är när jag väl gör det. Men enda sättet är att göra det ;)
inspirami.blogg.se

#3 - - Jenny:

Men vad fin! Älskar hur bra allting passar ihop - det naturliga med pinnen, de strikta linjerna i vimpeln och flowet i texten. Ser så härligt lekfullt ut :D

Svar: Tack så jättemycket! Vad roligt att du gillar den!
inspirami.blogg.se

#4 - - Alicia:

Alltså den är SÅ fin och med ett så bra och peppigt budskap utan att det blir tarvligt (är allergisk mot alla format av carpe diem). Du är också oerhört skicklig och noggrann i ditt arbete och det inspirerar mig, det syns att du vet vad du håller på med och att en kommer få ett bra resultat genom att följa din guide liksom! Sen ÄLSKAR jag att den raka, noggrannheten bryts av med ett naturinslag. Fantastiskt fint!

Svar: åh tack! Jag blir så sjukt glad av alla fina ord :) och extra roligt är det såklart när det jag gör kan inspirera! jo carpe diem är ju lite uttjatat kan jag känna, jag ville ha ett budskap som jag kände verkligen betyder något för mig :)
inspirami.blogg.se

#5 - - Wilda:

Superfin! Och älskar hur du har skrivit texten. Du är så inspirerande med din kreativitet jämt. Tack!

Svar: Tack själv <3 det är så roligt att höra!
inspirami.blogg.se

#6 - - Johanna:

åh vad fin! har länge velat göra en vimpel men nu ska jag bannemej ta tag i det.