Superblodmånen!

I morse var det supermåne och blodmåne samtidigt, det är första gången det händer på 33 år, vilket betyder att senaste gången det hände var samma år som jag föddes! (tänk att man har blivit så "gammal") Det kunde jag ju bara inte missa, så jag ställde klockan på 04.15 för att det var mellan 4 och 5 som fenomenet blodmåne skulle kunna synas bäst. Wincent bestämde sig dock för att vakna och vilja ha mat då, så jag kom inte ut förrän runt 04.40 när han hade somnat igen. Så jag tog med mig babyvakt, kamera, stativ och Miro ut för att kolla in det hela, och jag fick till några hyfsade bilder också, men det varade inte så länge 05.10 gick jag in igen och då syntes inget av månen längre. Bilderna är knappt redigerade alls, det enda jag har gjort är att fördjupa svärtan lite! det var dock inte helt lätt att få inställnignarna rätt, det var första gången jag ens försökte ta kort på natthimlen eller månen för den delen.
 
Jag verkar ha haft tur, många verkar inte ha sett månen på grund av moln i vägen men här syntes den tydligt. Jag vaknade till lite tidigare under natten med och kollade ut och den vanliga fullmånen var inte så pjåkig den heller.
 
Tillbaka till superblodmånen, supermåne är alltså när månen befinner sig närmast jorden i en viss omloppsbana samtidigt som det är fullmåne och blodmåne är när det blir månförmörkelse och jorden hamnar mellan månen och solen, ljuset från solen filtreras genom gjordens atmosfär och ger den röda färgen. Förr förknippades blodmånen med mycket skrock och bekylls för att orsaka naturkatastrofer och olyckor, här kan du läsa om fler myter kring månförmörkelse.
 
Jag passade även på att ta lite bilder på stjärnorna, så himla vackert bara det!
 
 
 
 

 

#1 - - Mikaela:

Så himla fint! Jag orkade inte gå upp, var så himla himla trött. Och det var nog lika bra, för har hört att det var jättemolnigt i Uppsala. Har du några tips på inställningar att fota månen med? Tycker det blev jäkligt snyggt för att vara första gången!

Svar: Ja det var synd att det var så molnigt på många ställen. tjaa det var ju första gången men jag använde stativ och självutlösare, manuell inställning på kameran, iso 3200 f/5,6 250mm och sedan styrde jag slutartiden manuellt, men mellan 3 och 5 sek blev ganska bra. Men det skulle nog gå att ha lägre iso och kanske lite längre slutartid istället för att få bort lite av brusigheten.
inspirami.blogg.se

#2 - - ɑ n n i k ɑ:

Fina bilder!

#3 - - Jessica:

Alltså jag gick upp men det var så HIMLA molnigt </3 Så himla synd, men kul att få se dina bilder i alla fall!!

Svar: supertråkigt! jag hade verkligen tur också, min mamma (som bor ca 4 km bort) gick upp för att kolla, fast hon var ute lite innan mig och hon såg inte nånting för att det var så molnigt.
inspirami.blogg.se

#4 - - Beatrice:

Otroligt fina bilder! Jag valde att låta bli att gå upp eftersom jag kom hem till Malmö 00.00 ungefär och helt enkelt inte orkade gå upp igen 4 timmar senare när jag skulle ha praktik idag... Det får bli nästa gång i stället, helt enkelt!

Svar: tack! :) förstår det, det var faktiskt nära att jag struntade i det, hade svårt att sova och blev väckt av Wincent men jag tänkte att trött kommer jag ju vara ändå så då kan jag lika gärna gå upp.
inspirami.blogg.se

#5 - - Paulina:

Jag missade blodmånen men verkade riktigt coolt! :)

(psst har en tävling just nu på min blogg där man kan vinna ekologiska matvaror d.v.s. superfood!)

Ha det så bra! :)

//nouw.com/100kitchenstories

#6 - - Anna María:

Vad fint! Jag stapplade upp lite sömndrucken vid 4-snåret. Gick ut på balkongen och konstaterade att det var molnigt. Kollade ut på andra sidan om huset, lika molnigt där. Gick sen och la mig igen. Synd på molnen, för det verkar ha varit magiskt.

Svar: Det var verkligen magiskt! Som sagt så synd att det var molnigt på så många ställen och så ovärt att gå upp och sen inte få se något!
inspirami.blogg.se

#7 - - Sandra:

Shit du fick verkligen till riktigt snygga bilder!

Svar: tack! :)
inspirami.blogg.se

#8 - - SKRIVDIVAN :

Nu fattar jag ingenting... jag trodde månen täcktes av moln???

Svar: bara på vissa ställen, här var den synlig under en viss tid iaf så man kunde så månförmörkelsen :)
inspirami.blogg.se