Inte en vanlig dag

Idag är minsann ingen vanlig dag, för det första är det våffeldagen idag, för min del blir det dock tårta istället då min mormor fyller år och inte nog med de två grejerna, idag är det också dags för presentationen av det man skapat till Monthly Makers Marstema som är lera! Har du också gjort något i lera, glöm inte att gå in på Anna-Marías blogg och lägga in en länk i kommentarerna till hennes inlägg! 
 
Jag testade att jobba både med Sculpeylera, som man härdar i vanlig ugn och med lufttorkande lera. Sculpeyleran tyckte jag var lite svår att jobba med och jag fick den inte heller att härda ordentligt i ugnen, jag blev ändå ganska nöjd med sakerna så de får ni se en annan dag. Men det är det jag har gjort i den lufttorkande leran som får bli mitt bidrag idag. Jag tyckte att den leran var mer lik "vanlig" lera (som man härdar i en keramikugn) och att den var lättare att jobba med.
 
 
Det blev lite påsktema tillsammans med leran och jag gjorde krukor i form av trasiga ägg.
 
 
Jag tog helt enkelt en ballong, kavlade ut leran och formade den efter ballongen. Tyvärr var ballongerna jag hade lite för runda, så krukorna blev inte så djupa, jag hade velat få dem lite högre och lite mer lika ägg i formen (men men nästa gång kanske). När man har format leran så var det bara att riva av kanterna så att de liknar trasigt äggskal. Sen målade jag på med decoupagelack i två lager så att de ska tåla lite fukt. Om jag hade gjort några fler kanske jag hade fått dem aatt se lite bättre ut, men jag hade inte mer lera och blev ganska nöjd ändå. Man skulle nog kunna ha dem som skål också, till påskgodiset kanske. 
 
 
Eftersom mormor som sagt fyller år idag så gjorde jag den här till henne av en av krukorna, den fick lite extra påsktema med lite fejkägg.
 
 
och i den andra som jag behåller själv satte jag i pärlhyacintlökar. 
 
 
 
Och som vanligt hittar ni Monthly Makers på FacebookPinterest eller på Instagram under #montlhymakers

 

Vi som håller i Monthly Makers projektet är:
SandraMikaelaJessicaJessEmelieElsaBeatriceBeataAnna MaríaAliciaAgnes och så jag såklart!

 

#1 - - Stina - Tillvaron.se:

Men wow så läckert! Kul att göra något med påsktema också :)

#2 - - Vajb:

Men så fina! Och dom ser ju jättemycket ut som trasiga ägg!

#3 - - Alicia:

Men kära värld. De är så vackra! Jag fattade äggreferensen direkt, tycker inte alls att de behövde vara högre för att det ska framgå. Alltså så himla himla vacker tolkning av temat Annica, jag gråter!

Undrar även: får jag dela en av bilderna på min blogg? Håller på och sammanställer ett inlägg med en massa påskpepp och det vore kul att ha detta magiska makeri med! Länkar tydligt till detta inlägg naturligtvis :)

Svar: Åh tack vad glad jag blir! Såklart du får dela, det är bara roligt! :)
inspirami.blogg.se

#4 - - Anna María :

Så himla fint! Solklara ägg! Jag såg att första länken till min blogg länkar mitt inspirationsinlägg. Kan du byta ut länken till det rätta inlägget så ingen länkar på fel plats?

Svar: tack! Åh vad bra att du såg det, mitt huvud var nog inte riktigt med när jag skrev inlägget :P men det är fixat nu :)
inspirami.blogg.se

#5 - - Katarina:

Vilken rolig idé! Jag har gjort liknande med tidningspapper nått år, för att utan separationsångest kunna hiva dem när påsken var över. I år blir det lite annat påskpynt.

#6 - - Mikaela:

Åh så fina! Fattar också äggreferensen direkt! Det ser ut som de blev väldigt hållbara om de orkar hålla jord och stenar och blommor och allt möjligt? Toppen ju! Och så kul att du fick in påsk i temat också :D

Svar: Tack! :) Ja jag var lite orolig först, för jag gjorde dem ganska tunna, men när jag penslade insidan med decoupagelim så kändes det genast som de fick bättre hållfasthet.
inspirami.blogg.se

#7 - - Ida:

Nej vad häftigt, precis som de andra skriver så uppfattade jag också direkt att det är äggskal. Jättetufft hur det kan hålla upp all tyngd, whao.

#8 - - Silje:

Helt utrolig nydelige krukker! Passer perfekt nå som påska er rett rundt hjørnet, men tror dette blir fint som inetriør ellers også! :)

#9 - - Jenny Olofsson - En Vintage Saga:

Jättecool idé! Så snyggt ju! :D Vad använde du för typ utav lera?

Svar: Tack så mycket! Jag använde en lufttorkande keraplastlera som heter Koh-i-Noor lera, jag beställde min från Matton, men det finns säkert på andra ställen med.
inspirami.blogg.se

#10 - - Matilda:

Men woow! En så himla fin idé! Nu blev jag riktigt impad!

#11 - - Jessica:

PERFEKTA PÅSKMAKERIET ALLTSÅ. Så finaaaaaaaaaaaaa

#12 - - Jess:

Vilken idé, blev supersnyggt och fint! Åh, blev allt lite inspirerad till att göra liknande fast i lite mindre skala. Kanske som godisskål eller något :)

Svar: Tack så mycket! Jag tänkte också på det med godisskål när jag gjorde dem, eller kanske göra en jätteskål av de där jättestora ballongerna som finns :)
inspirami.blogg.se