DIY: Förvaringskorg i tyg

 
Jag tänkte visa hur man kan sy en enkel förvaringskorg i tyg. Först behöver man bestämma hur stor man vill att den ska vara; bredd, längd och djup. Jag har valt att göra med en nedvikt kant, då får man lägga till de centimetrarna. Lättast är att göra en mall i papper eller kartong. Tänk på när du väljer tyg att det är lite meckigare om det är ett tyg som ska mönsterpassas, det går, men man får bara tänka lite extra på hur det kommer se ut när det är färdigt. Jag har sytt allt utom sista sömmen med overlocken, men det går såklart lika bra att sy med vanlig maskin och raksöm respektive sicksack.
 
1: Ta tyget som ska vara på insidan av förvaringen, lägg tyget dubbelt (räta mot räta), rita upp och klipp ut (glöm inte att lägga till en cm för sömnsmån).
2: Stryk på mellanlägg på avigsidan på båda tygbitarna och nåla ihop igen.
 
 
3: Sy ihop sidorna och nederkanten
 
 
Nu kommer vi till det lite knepiga, det är dags att forma till botten så att den blir en rektangel.
4. Lägg sido- och bottensömmen mot varandra, sätt nålar så att sömmarna hamnar exakt på varandra.
5. Gör en mall eller mät ut så att du har storleken på botten. Jag gjorde min botten 11cm djup, alltså 5,5cm till sömmen (som hamnar mitt under sen). Markera med ett streck.
6. Sy ihop (och klipp av själva hörnet).
 
Och nu ska det se ut ungefär såhär. Gör nu likadant på den andra sidan med.
Nu tar du tyget som ska vara på utsidan av förvaringen och gör likadant steg 1-6, men skippa steg 2 om du vill (det blir stadigare med mellanlägg på båda sidorna, men det kan vara svårt att få snyggt på ett tunnare tyg).
 
 
7. Sätt i de båda "tygpåsarna" i varandra. Sätt dit några nålar för att dom ska hålla sig på rätt plats.
8. Vik ner kanten ungefär så mycket som du vill att den ska vara nervikt. 
 
 
9. Mät och vik in, stryk och nåla så att det blir en snygg kant runt hela. 
10. Sy en söm nära nederdelen på det nervikta. 
Klart!