Fotografera inne på vintern

Att fotografera inomhus nu på vintern när det är dåligt med ljus mestadelen av dygnet tycker jag är så tråkigt. Bilderna blir aldrig som jag vill ha dem. Jag bestämde mig för att att göra en lite jämförelse och vilken skillnad det blir på bilder man tar på eftermiddagen jämfört med morgonen.
Jag tog ju en bild på tavlan jag gjorde igår och la upp på bloggen, men jag blev verkligen inte nöjd med den så jag ville ta en ny bild idag när det var ljust ute och då samtidigt passa på att jämföra de två. Skaplig skillnad eller vad säger ni? Den översta bilden tog jag alltså när det var lite halvskumt ute och den nedersta nu mitt på dagen idag.
 
Det vita blir inte vitt och färgerna är inte helt rätt (trots vitbalansinställning på kameran och efterredigering av bilden).
 
 
Och idag, mycket klarare bild över huvudtaget. Bättre färger och vitbalans.
 
Nu är väl inte jag något direkt proffs på bildredigering så någon som är bättre på det kunde säkert fixa till den första bilden också, men bara genom att ändra ljuset kan man få en helt annan bild. 
#1 - - Borgmästaren :

Vilken fin bebistavla! Ja, foton på vintern är ju helt hopplöst jobbigt, sjukt, deprimerande osv. Jag är verkligen inget fotoproffs vilket ytterligare försämrar resultatet. Brukar dra upp ljusstyrkan i regideringsprogram sedan men har känslan av att man kan göra oändligt mycket mer om man bara har kunskapen. Suck.

Svar: Tack! Ja visst är det så att det säkert går att redigera dem bättre, men Ljuset gör verkligen mest skillnad tror jag. Men snart är det sommar igen ;)
inspirami.blogg.se