Äntligen renovering

Nu i helgen har jag äntligen börjat med renoveringen av Wincents rum, det blev ju lite fördröjt på grund av mitt ryggskott, men nu är det alltså på gång. Jag tänkte att ni ska få följa med i hela processen. Förra hösten gjorde vi ett nytt badrum, då tog vi en del av (fd) vardagsrummet till det och den andra delen ska nu alltså bli Wincents rum.
Eftersom det var vardagsrum innan och vi slog upp en vägg mitt i så hamnade fönstret lite för nära ena väggen, så första steget var att flytta ut fönstret en bit. Min syrras man är snickare så han var så snäll och hjälpte oss med det, jag hade säkert fixat det själv, men det skulle antagligen ta betydligt längre tid så det här blev smidigt. För ett par veckor sedan var rörmokaren här och tog bort elementet också, eftersom det dels ska på nytt gips bakom och att det sedan ska flyttas så är det enklast att ha det borta hela tiden, plus att jag då kan måla om det i en lite bättre arbetsställning också.
 
Som ni också ser på bilden så är det en hel del kablar, återigen eftrsom det var vardagsrum så kom både antennkabel och telekabeln in i det rummet. Det känns ju ganska onödigt så jag drog om de kablarna så att de går ner till vårat (tillfälliga) vardagsrum istället. 
 
 
Sedan var det dags för taket, den gamla takpappen var trasig på flera ställen och färgen flagade så den drog jag ner. När man tar ner takpapp så blir det sådana här rader med spik kvar. För att få bort dem använder man en spikutdragare och en hammare vilket gör att det går ganska smidigt och fort.
 
 
På vissa ställen mellan takplankorna var det springor som ni ser på bilden till vänster, där det alltså ramlar ner sågspån om man inte gör något åt det. Så förutom att spackla hålen (med vanligt handspackel) som blev efter spikarna som jag dragit ut så fogade jag dessa springor med latexfog, det är bra på grund av att trä rör sig lite och latexfogen är lite elastisk. Sen måste latexfog och spackel torka ordentligt, idag hade torkat så pass att jag kunde slipa (slipa spackel är nog bland det tråkigaste jag vet för övrigt).
 
Jag har tänkt att behålla träplankorna i taket (som ni kanske redan har förstått), men de ska målas vita och jag hann med första lagret idag. Färgen jag använder heter Panelgrund och är superbra om man ska måla gammalt trä, anledningen är att det är en 4 i 1 färg som funkar som kvistlack, spärr, grundfärg och täckfärg samtidigt, vilket gör att man slipper flera moment och kan använda den här till allt. 
 
Fortsättning följer ;)
 
 
#1 - - Mikaela:

Hur händig är du!?! Skulle kunna flytta ut fönster själv!? Det är så långt ifrån mina referensramar så det finns inte, önskar jag var lite mer händig! Tänkte ju iofs ge mig på mitt första byggprojekt snart, så då får jag chans att öva upp den kreativa sidan ;)

Svar: Haha ja, det är inte så mycket jag inte gör själv, även om jag inte vet hur man gör så testar jag gärna och lär mig på den vägen :) Jag tror att det handlar mest om att ta reda på hur man gör och våga testa, det mesta är inte så svårt som man tror. Åh vad kul, jag väntar med spänning på resultatet!
inspirami.blogg.se

#2 - - Jess:

Så kul att följa! Ser fram emot fortsättningen ;)

Svar: Kul att du gillar det, jag var lite tveksam till om det kanske är lite för tråkigt ämne :P
inspirami.blogg.se

#3 - - Borgmästaren:

Åh herregud vilket projekt. Jag hade blivit less lååångt innan det var slut. Renovering har aldrig varit min starka sida. Blir säkert superfint när det är klart och spännande att se hur det växer fram.

Svar: haha ja man måste ha målet i sikte, men det är en skön tillfredsställelse när det är klart, man har gjort det själv och det blev som man ville ha det.
inspirami.blogg.se