Februari = omplantering

 
 
 
Ljuset börjar komma tillbaka och det är dags att plantera om krukväxterna hemma så att de kan få en extra boost. Deras viloperiod är över nu i månadsskiftet och det är runt den här perioden som det är bäst att göra omplanteringen. Framförallt ska man plantera om de som är lite trötta, där jorden är utarmad eller de som har mycket rötter och behöver en större kruka. Så häromdagen åkte jag förbi och köpte lite blomjord och planterade om alla mina krukväxter, det var några dagar sedan och det syns redan på dem att de har fått ny näring!
 
Så här såg det ut på köksbordet hemma när jag höll på, rena djungeln.
 
 
Jag har ett ar Paraplyaralior och de såg ut så här i krukorna, jag planterade inte om dem förra året (shame on me) så där blev det en ordentlig beskärning av rötterna.
 
Om man vill beskära växten ovan jord är det bra att vänta ett par veckor efter att man har planterat om dem så att rötterna hinner etablera sig ordentligt. Jag kunde inte hålla mig från att ta ett par skott som nu får stå i loppisfyndade glasbehållare.
 
När jag var och köpte jorden hittade jag även lite miniplantor och en av dem fick bo i den där till vänster, jag vet inte vad de kallas men den här har jag fyndat på loppis för länge sedan, jag tyckte att det blev superbra med lite stenar i också.
 
 
 
#1 - - sandra:

Så härligt peppande inlägg! Jag har så otroligt mycket krukväxter så jag tar ett rum i taget för att inte tappa orken. Men så glda de blir när man väl gjort det!

Svar: jag har ju inte så många (skyller på storleken på vårat hu) så det gick ändå ganska snabbt, men jag förstår att du delar upp det ;) eller hur! jag blir helt glad när jag ser hur mycket bättre de mår när man planterat om dem!
inspirami.blogg.se

#2 - - Maja:

Jag måste verkligen också ta tag i det där omplanterandet. Så fint med skott i glasflaskor också!

Svar: Just do it! ;) visst är det, jag vill bara att det ska bli vår nu så man kan få in lite blommor med!
inspirami.blogg.se

#3 - - Anna María:

Jag har funderat lite på NÄR det är dags att plantera om blommorna (har ej orkat googla på det själv). Men det känns ju som en perfekt syssla att göra en helg snart. Tack för inspiration!

Svar: Jag kommer alltid på det så fort det börjar annonseras om bokrean, då vet jag att det är dags att köpa hem jord haha
inspirami.blogg.se