DIY: Lotionbars

Nu när vädret ställer om blir jag så fruktasnvärt torr på huden, så därför tänkte jag att jag skulle testa att göra egna lotionbars. Jag har utgått från ett recept jag hittade på Organic Makers, men jag har gjort om det lite. Jag har använt aprikoskärnolja (skyddande och mjukgörande), ringblomsolja (läkande och mjukgörande) och kokosolja (vårdande, stärkande, mjukgörande). Hur du gör ringblomsoljan hittar du här!
 
 
40g bivax
15g eko aprikoskärnolja
15g eko kokosolja
10g eko ringblomsolja
40g eko sheasmör
lite eterisk olja med apelsin (om du vill)
 
Häll/lägg oljor och sheasmör i en behållare som du har i ett vattenbad (jag köpte en kastrull på loppis som passar bra att ställa över en av mina vanliga kastruller), när de smält har du i bivaxet. Smält bivaxet under omrörning och ta sedan bort kärlet från vattenbadet. 

Låt blandningen svalna i ett par minuter ha sedan i den eteriska oljan, rör om och häll upp i formar. Låt stå och stelna i några timmar innan du knackar ur lotionbarsen ur formarna. Jag testade att använda dels gamla muffinsformar i metall (går att hitta på loppis), men så hade jag även muffinsformar i aluminium hemma och det funkade superbra det med. Annars kan man använda glasburkar eller något annat som är lite värmetligt och har en bra form. När lotionbarsen har svalnat helt krymper de lite grann vilket gör att det är lätt att få ur dem ur formarna. 

Jag gjorde barsen ganska små för att de ska vara lätta att hantera. Förvara i en burk i rumstemperatur (de håller runt ett år eftersom det bara är olja och fett i dem). Det är lättast att smörja in sig när huden är lite fuktig, efter att man har duschat t.ex. Barsen är ju väldigt feta, men jag tycker ändå att det går in bra i huden och inte kladdar av sig. Men de blev aningen hårda så jag kommer ha i lite mindre bivax nästa gång, det är nog en smaksak, man vill ju inte att de ska bli för mjuka och kladdiga heller.

 

 
#1 - - Borgmästaren:

Fint! Jag gjorde i hjärtformar (istärningsformar). De blev också små men jag tycker det funkar riktigt bra.

Svar: Jag tänkte göra det först, men så hittade jag de gamla muffinsformarna och tyckte att det blev bättre i storlek :) men det funkar ju superbra med vilket som.
inspirami.blogg.se

#2 - - Helén:

Blir sugen på att testa! Var har du köpt ingredienserna? Kokosolja har jag hittat på Ica, men bivaxet och sheasmöret - var hittar jag det?

Svar: Kul! De flesta har jag köpt på opella.se (fd hemgjord.se), men du kan också kolla tvsalkoket.se och organicmakers.se hoppas att det blir bra och ycka till!
inspirami.blogg.se