Raw Saffran- & Citronbitar

Jag har snöat in lite på det här med raw food, i alla fall när det kommer till sötsaker haha Mest för att jag inte är så sugen på bakverk och saker med vanligt socker i längre, även om pepparkakorna fortfarande gärna slinker ner. Sedan känns det så mycket bättre i kroppen när jag äter något med dadlar, nötter och annat nyttigt i, det är ju faktiskt bra näring i det, massor med vitaminer och mineraler mm. Receptet kommer från kurera.se och de kallar bitarna för fudge, det vet jag inte om jag tycker att de kan jämföras med, men goda och juliga är de i alla fall. Använd helst eko ingredienser :)
 
RAW Saffran- & Citronbitar
8 dadlar
2 dl naturella cashewnötter, blötlagda (minst sex timmar)
1 krm vaniljpulver
0,5g saffran
1/2 krm salt
1/2 dl kokosolja
Skalet av en citron
 
Häll av vattnet från cashewnötterna och skölj av under rinnande vatten, låt rinna av ordentligt.
Mixa cashewnötterna så fint som möjligt
Tillsätt resten av ingredienserna och fortsätt mixa
Klä in en liten form i bakplåtspapper och bred ut smeten. 
Ställ in i frysen och när de stelnat är det bara att ta fram och skära upp i bitar. 
Förvara dem i frysen och tänk på att de tinar väldigt snabbt i rumstemperatur 
 
 
Ni har väl inte missat Monthly Makers Adventskalender btw? Ni kan läsa mer om det här.
Och imorgon är det ju den 10:e så då släpps som vanligt månadens Monthly Makers tema, denna månaden är det Alicia som är värd, så glöm inte att kika in hos henne!
 
Följ oss på Facebook för att inte missa någon av lucköppningarna eller annat som händer!