Monthly Makers Adventskalender DIY Mosskrona

Woop woop idag är det äntligen min tur att öppna en lucka i Monthly Makers adventskalender!
Jag tänkte visa hur man gör en mosskrona med en stomme av hålband och najtråd. 
 
Du behöver:
Hålband
Najtråd
Ståltråd
Grön ståltråd/blomtråd
Avbitartång
Plåtsax/bågfil eller dyl (för att kapa hålbandet)
Tång
Handskar (om du vill)
Mossa
Gardinstångsknopp eller liknande att ha på toppen
 
1. Börja med att göra en cirkel av hålbandet i den storlek du vill ha.
2. Fäst ihop med najtråd som du tvinnar på baksidan (det kan vara lättare att tvinna med tången).
3. Kapa till fem stycken najtrådsbitar som du sedan böjer till på ett ungefär.
4. Räkna ut var de fem najtrådarna ska fästas i hålbandet och fäst najtråden genom att tvinna den.
5. Platta till najtråden med tången. För att najtråden ska hålla sig på plats (så att den inte åker snett) är det bra att ta lite vanlig ståltråd och fasta den lite extra i hålbandet.
6. Vartefter du fäster najtrådarna i hålbandet tar du lite vanlig ståltråd och snurrar runt i toppen. Sedan kapar du ändarna i lagom längd och snurrar på lite extra ståltråd så att knoppen du ska ha på toppen passar. Tänk på att ta till lite extra på höjden eftersom mossan sticker upp lite.
 
För att sätta dit mossan tar du den gröna ståltråden och fäster uppe vid toppen genom att tvinna den lite, sedan är det bara att hålla fast mossan och tvinna ståltråden runt. Gör likadant på alla fem och sedan runt hålbandet i botten. (Som ni ser på bilden till vänster så satte jag även dit lite aluminiumfolie på toppen för att knoppen skulle passa bättre).
 
Jag använde en gardinstångsknopp i mässing som jag hade liggande hemma i gömmorna.
Så satte jag mosskronan i en zinkhink jag har står ute på trappen.
 
Till sist avslutade jag med att sätta dit en batterislinga för utomhusbruk.
 
Mer info om adventskalendern och alla luckor hittar ni här.
 
Har du provat att följa någon av våra instruktioner, eller har du ett eget DIY-projekt, recept eller kul tips du vill dela med dig av? Kommentera med en länk eller maila [email protected] - vi lyfter några favoriter på Facebooksidan och i våra bloggar! Använd gärna #MonthlyMakersJul på Instagram och i andra sociala medier och följ oss på Facebook för att hänga med i lucköppningen! 

 

Gårdagens lucka hittar ni hos Jessica och morgondagens lucka hittar ni hos Beatrice!

 

 

 
 
 
 
 
 
#1 - - Mikaela Puranen:

Vad snyggt det blev! Knoppen på toppen var verkligen pricken över i:t, superfint!

Svar: Tack! Visst är den, blev så glad när jag kom på att jag hade knoppen liggande hemma nånstans (och när jag hittade den) :)
inspirami.blogg.se

#2 - - Jess:

Så fin den blev! Julig och stämningsfull med ljusslingan :)

Svar: Tack! Ja det är så mysigt med ljsslingor överallt tycker jag :)
inspirami.blogg.se

#3 - - Alicia:

Så himla läcker! Och smart med gardinknoppen :) Min mamma blev inspirerad av den här och är sugen på att göra en egen!

Svar: Tack! Åh vad kul! Då får du lägga upp en bild på hur hennes blev :)
inspirami.blogg.se

#4 - - Vajb:

OMG! Så snyggt!

Svar: Tack! Vad glad jag blir! :)
inspirami.blogg.se

#5 - - Borgmästaren:

Den var superfin. Sådan rolig ide!

Svar: Tack! och så är den ganska enkel att göra med! :)
inspirami.blogg.se

#6 - - Robex Lundgren:

fint

#7 - - Robex Lundgren:

fint

#8 - - MADDISENJ.SE:

Så vackert!

Svar: Tack! Vad roligt att du tycker om den!
inspirami.blogg.se

#9 - - Jessica:

Mossa är så himla fint!!! Det här var alldeles fenomenalt!

Svar: Kan inte annat än att hålla med, allt blir så mjukt och fluffigt :) Tack!
inspirami.blogg.se