Svalkande & nyttig glass i värmen

Vad är godare än att svalka sig med en kall glass i solen när det är varmt ute? Förutom attdet är superhärligt så är det även superenkelt att göra egen lite nyttigare glass hemma. Man behöver ha någon typ av glassformar, jag har använt Chosigt och Utspädd från IKEA, de är inte de snyggaste formarna men de funkar alldeles utmärkt.
 
 
 
Jag gjorde en grundsats som jag sedan delade i två och smaksatte olika. Den ena halvan fick smak av mango/citron och den andra av blåbär/citron, den med mango är helt klart min favorit, lite syrlig men så himla god (sambon tyckte att den var alldeles för syrlig, man kan ha i lite mindre citron och/eller söta lite mer om man vill).
 
 
Svalkande glass grundsmet
1 förpackning Kokosgrädde (250ml) Jag använde den lila från Garant.
1/2 tsk vaniljpulver
 
Se till att kokosgrädden stått i kylen en stund så att den är kall, häll sedan upp den i en bunke och blanda i vaniljpulvret, vispa den luftig. 
 
Dela sedan upp den i två delar (om du vill ha olika smaker). 
 
 
Smaksättning 1: Mango och citron
ca 2 dl mango (frusen som tinat eller färsk)
Saft från 1/2 citron 
Skal från 1 citron
steviadroppar efter smak
 
Mixa mangon tillsammans med saften och skalet från citronen, blanda sedan ihop med hälften av grundsmeten, smaka av med steviadroppar, jag hade ca 15 droppar i.
 
 
Smaksättning 2: Blåbär och citron
1,5 dl blåbär 
saft från 1/2 citron
steviadroppar efter smak
 
Mixa blåbär och citronsaft, blanda sedan ihop med den andra hälften av grundsmeten, smaka av med steviadroppar, jag hade ca 10 droppar i.
 
 
 
#1 - - Veronica Wallgren:

Vad gott!

#2 - - Zaisha <3:

guud va gott!!! gjorde liknande glassar förra året, är nog dags att göra det igen :)

#3 - - Inspirana:

Ser jättegott ut! Ska definitivt prova :)

#4 - - Mikaela:

Shit vad gott det låter, måste prova!

#5 - - Wilda:

Åh superbra tips! Detta måste jag testa i sommar :)