DIY sy en egen mössa

När jag var på syfestivalen i februari köpte jag hem lite tyger, bland annat ett turkost med vit stjärnor på som jag tänkte skulle bli en vårmössa till Wincent. Jag har använt ett mönster från Ottobre, men det är faktiskt inte så svårt att göra mönstret själv heller.
 
Jag fick anpassa mönstret lite för minsta storleken var 48 och Wincents huvud är inte riktigt så stort ännu. Eftersom jag har använt ett trikåtyg så gjorde jag mössan något mindre än Wincents huvud för att den skulle sitta bra, tänk på det om du gör ett eget mönster. 
 
Att sy själva mössan är väldigt enkelt, men jag tänkte gå igenom stegen med er i alla fall. Tänk på att använda en elastisk söm när du syr mössan. Det här mönstret funkar ju även på vuxna, jag sydde faktiskt en tunnare vårmössa till mig med :)
Lägg tyget räta mot räta med en vikt kant, nåla dit mönstret och rita av, kom ihåg att lägga till sömnsmån. Man kan strunta i den vikta kanten om man vill (eller inte har tyg så att det räcker), då får man två sömmar på mössan, istället för en. Om du vill göra ett eget mönster, kan du rita upp en rektangel enligt följande: A = måttet från panna till nacke, B = huvudomkretsen/2, runda sedan av och märk ut en kil (ca 3-5cm i toppen, det beror på vilken form du vill ha på mössan). 
 
Sy ihop sprunden så att det ser ut så här när tyget är utlagt. 
 
Vik tyget räta mot räta och sy runt hela mössan, lämna några cm öppet så att du kan vränga mössan rätt (se på bilden till höger hur mycket jag har lämnat). Nu är det bara att vränga den så att rätsidan kommer utåt och lägga ihop topparna mot varandra så är den klar. 
 
Jag försökte få en bild på Wincent med mössan på sig, men han vägrade sitta still, det här var den bästa haha