Monthly Makers Trä

Jag har varit så sjukt peppad på det här temat och haft hur mycket idéer som helst. Till slut blev valet till Monthly Makers i alla fall en bokhylla till Wincents rum, jag älskar verkligen när man kommer på något man behöver och kan fixa en egen variant av den.
 
Bakom dörren in till Wincents rum är det bara runt 15 cm till väggen så det behövdes en lite specialanpassad hylla, den blev precis som jag hade tänkt och jag är supernöjd!
 
Även om den här är till ett barnrum så tänker jag att man kan ha en (kanske lite mindre) i köket för kokböckerna eller kanske i vardagsrummet för fina böcker.
 
 
Så här gör du en egen!
Min hylla har måtten: Höjd 130cm, bredd 90 cm, djup 9,5 cm.
 
Börja med att såga till rätt längder (dimensionen på brädorna inom parentes):
Sidorna: 2 st 130 cm långa (95 mm x15 mm) 
Hyllplanen: 4 st 87 cm långa (95 mm x 15 mm)
Fästplankorna: 2 st 87 cm långa (69mm x 15 mm)
Rundstav: 4 st 88,4 cm långa (diameter 15 mm)
 
På sidorna kapade jag hörnet i överkanten i 45 grader.
 
 
Börja med att märka ut var hyllplanen ska sitta samt var rundstaven ska sitta. Borra hål där rundstaven ska sitta, jag borrade hålen ca 7mm djupa, för jag ville inte att rundstaven ska gå hela vägen igenom. Ett tips för att inte borra för långt är att sätta en bit tejp på borren och så slutar man helt enkelt borra när man kommit till tejpkanten. 
 
Lägg upp alla delar på golvet
Skruva fast hyllplanen på ena sidan (det kan vara bra att förborra med en liten borr för att undvika att träet spricker). 
Sätt därefter dit rundstavarna i hålen på samma sida.
Sätt dit sidoplankan på andra sidan, passa in två rundstavar (jag började med de översta två), håll plankan mot och skruva fast ett hyllplan (jag började med det översta), fortsätt med de andra rundstavarna och fäst de sista två hyllplanen. 
 
Vänd på den så att undersidan kommer uppåt och sätt dit de två fästplankorna, jag satte mina två på under det översta hyllplanet och på det hyllplanet som är näst längst ner. Fäst med två skruvar i varje ände och skruva även fast den med ett par skruv genom hyllplanet och ner i fästplankan. Förborra två hål (där du sedan skruvar i skruven för att fästa hyllan på väggen), jag borrade mina ca 20cm in från varje sida.
 
Spackla alla skruvhålen, låt torka och slipa av (upprepa en gång till om det behövs). 
Grundmåla (jag använder en färg som heter snickerislip)
Täckmåla 2 lager ( här använder jag en som heter snickerifinish)
 
Och skruva upp hyllan, så här ser det ut då! Jag tänker att man kan klistra på en liten vit lapp där skruvarna sitter för att de ska synas lite mindre. 
 
Sen är det bara att fylla den med böcker och den passar ju helt perfekt där i hörnet!
Just nu är det mest mindre böcker i den, men jag tänker att böckerna blir större tillsammas med Wincent så det är bra med lite extra utrymme mellan hyllplanen.
 
 
Jag placerade hyllan så att Wincent når det nedersta hyllplanet och kan plocka ner lite böcker själv. Vi har fått en del från min systers barn och vissa är lite skadade så jag tänker att de kan stå på den hyllan så kan han leka med dem bäst han vill :)
 
Wincent var med och gav betyg och den fick mycket väl godkänt ;)
 
 
 
 Gå in och kommentera det här inlägget hos Sandra för att visa vad du har gjort och för att vara med i sammanställningen i slutet av månaden! 
 

 

Vi som driver Monthly Makers är:

AliciaAnna MaríaAnnicaBeataBeatriceElsaJessicaMikaelaRuth,  SandraStina och Wilda

 

I vår Facebookgrupp We are Monthly Makers kan den som vill diskutera aktuellt tema, tipsa, visa, bolla frågor och idéer eller prata skapande i allmänhet, kika in där.

Vi finns också på www.MonthlyMakers.com och på vår vanliga Facebooksida.

 
  På Monthly Makers Pinterestsida kan du hittar du inspiration på Monthly Makers teman! 
 
 
 
#1 - - Alicia:

Såå snyggt och fiffigt! Precis en sån skulle jag vilja ha i köket - så tack för inspiration och vägledning :) Så bra för ett barn att ha sina böcker på display och lära sig värdesätta dem. Heja!

Svar: Tack! Jag tänkte också på det, vi ska göra om lite i köket under det här (eller nästa) år och det kan nog bli någon liknande (fast mindre) där :)
inspirami.blogg.se

#2 - - Pernilla:

så himla fin! En sån vill jag med bygga när/om jag får barn någon gång. Och tapeten på väggen är nog en av de finaste jag har sett på länge!

Svar: Tack! Den blev verkligen superbra, det är fint att se alla böcker och lätt för barnet (när det är lite äldre) att peka ut vilken bok som ska läsas. Eller hur?! jag är lite kär i den ;)
inspirami.blogg.se

#3 - - Ruth | HungryHeart.se:

Whaat, har du byggt en hel hylla! Wow! Så himla, himla fin och jag gillar särskilt att den är lite större än vad liknande hyllor man kan köpa brukar vara. Med alla färgglada barnböcker blir det som en konstverk på väggen.
P.S. Du har en så galet söt unge!!

Svar: Åh tack så mycket! jag älskar när saker är byggda för sin plats och jag gjorde ju hyllan utifrån hur stor väggen var :) haha tack så mycket<3
inspirami.blogg.se

#4 - - Mikaela:

Gud vad fint, blev riktigt riktigt bra! Tycker sådana här bokhyllor är så himla fina där böckerna verkligen får vara med och synas. Bra att Wincent gillar också! Tapeten blev ju för övrigt riktigt fin i rummet också!

Svar: Tack! alltså jag blir så himla glad över alla fina kommentarer <3 Jag älskar ju böcker så jag hoppas att det kan föras vidare till Wincent :)
inspirami.blogg.se

#5 - - Anna María:

Kul att du gjorde en hylla! Fint att du också satte den en bit ner så Wincent också kan nå några böcker. Fint jobbat!

Svar: Tack! än så länge tar han mest ner dem och kastar dem på golvet haha
inspirami.blogg.se

#6 - - Wilda:

Underbart med något så praktiskt och samtidigt snyggt! Ser ut som att det är ett proffs som har gjort det. Och det tycker jag ju att du är. Månad efter månad gör du helt underbara kreationer! Vilken kreativitet och talang!

Svar: Eller hur?! ;) Å tack så mycket! jag blir helt rörd av dina fina ord <3
inspirami.blogg.se

#7 - - Stina - Stinas tillvaro:

Så himla händigt av dig att snickra något denna månad. Riktigt tjusigt blev det också, mäkta impad :D

Svar: Tack! jag gillar ju hantverk av de flesta slag, så när jag väl kom på idén så var det ett lätt val :)
inspirami.blogg.se

#8 - - Form&Känsla:

Vad roligt att du gjort ett stort projekt, ser superproffsigt ut, vilken duktig snickare du är! /linda

Svar: Jag ville göra något som verkligen behövdes här hemma och då blev det så :) Tack så mycket!
inspirami.blogg.se

#9 - - Sandra:

Alltså wow, Annica, så snyggt och proffsigt det blev! Älskar verkligen hyllan och den passar så bra där. Men bäst av allt är ändå sista bilden på Wincent. Charmtroll!

Svar: Tack vad glad jag blir! :D haha eller hur, han är en riktig liten flörtis ;)
inspirami.blogg.se

#10 - - Silje:

Himla bra idé og det hele ble jo bare helt perfekt og utrolig fint! Fantastisk herlig prosjekt :D

Svar: Tack så mycket! :D
inspirami.blogg.se

#11 - - Borgmästaren:

Det blev ett trä-projekt som heter duga! Ser avancerat ut men när du visar det blir det lite lättare. Även om jag misstänker att jag nog hade svurit en hel del över att det inte blir rakt sågat och lite skevt.

Svar: Ja men det är ju det, när man väl vet hur man gör saker så är det inte inte lika svårt längre :) Jag köpte ju en elektrisk kap och gersåg för inte så länge sedan, den kom verkligen till användning här, det är betydligt lättare att få det rakt då ;)
inspirami.blogg.se

#12 - - Sofia/Trådtanten:

Supersnyggt! Den hyllan skulle du kunna sälja för dyra pengar!

Svar: åh tack så mycket! kanske får börja massproducera nu alltså ;)
inspirami.blogg.se

#13 - - Clara Edvinsson:

Wow superfin!!

Svar: Tack så mycket! :)
inspirami.blogg.se

#14 - - Anonym:

Hej, vilken fin hylla, funderar på att göra en själv. Vad är det för material du använt dig av?

Svar: Hej! Tack så mycket! Åh vad kul,d et tycker jag absolut att du ska göra, jag har använt mig av vanlig planhyvlad furu som jag sedan målat med Beckers snickerislip (grundfärg) och Beckers snickerifinish (täckfärg). Hoppas att det går bra!
inspirami.blogg.se

#15 - - Sara:

Superfin bokhylla! Måste få veta vart du har köpt den tapeten. Helt underbar 😍

Svar: Tack! Tapeten kommer från en tapetkatalog som heter steampunk och heter G56200 😊
inspirami.blogg.se

#16 - - Anonym:

Vilken underbar bokhylla. Måste bara få veta vart du har köpt den ursnygga tapeten ?? 😍