Något allvarligt

Nu är det dags för lite allvar i den här bloggen. Jag sitter här hemma med min snart 5 månader gamla son, i tryggheten av ett hem, mat på bordet, mer saker än jag behöver och i ett land i fred samtidigt flyr människor från krig. Det är väl inte många som har missat bilderna på flyktingarna från Syrien eller bilden på lille Aylan. Ärligt talat så behöver jag inte se några bilder, jag tycker att det är fruktansvärt och mår sjukt dåligt när jag ser dem i flödet på Facebook. Jag vet att folk vill att människor ska öppna ögonen och se vad som händer och därför delar bilderna, men jag vet att jag för alltid kommer ha bilden av Aylan i huvudet och det är något som jag faktiskt inte vill. Missförstå mig inte nu, det är tragiskt, men vore jag Aylans föräldrar eller släktingar skulle jag inte heller vilja att den bilden spreds på internet, jag skulle vilja minnas mitt barn på ett annat sätt. Men det känns som att just den bilden kommer att bli en symbol för den här katastrofen... Jag tycker att det finns andra sätt att uppmärksamma vad som händer om nu någon har missat det. Men faktumet kvarstår, människor flyr från krig, de som inte dör på vägen har nästan ingenting kvar och vi i vårat trygga Sverige kan faktiskt hjälpa.
 
 Nu till det som är bra i allt det dåliga, många människor räcker ut en hand och vill hjälpa till. Några av dem startade upp en insamling. De kallar sig för Vi gör vad vi kan, de samarbetar med Help for refugees in Molyvos och samlar in pengar och saker, några av dem kommer sedan att åka ner med insamlade grejer och hjälpa till på plats. De samlar in grejer i Stockholm mellan den 7:e och 13:e september, första lasset ner går den 17:e september.
 
Jag vill helt enkelt uppmana de som bor i Stockholm med omnejd att rensa garderoberna, bor man lite längre bort kan man göra som jag och min sambo som samlar ihop grejer häromkring där vi bor för att åka upp till Stockholm och lämna alltihop, annars kan man skänka en slant eller dela länken så att det här sprids ännu mer.
 
 
Det man kan göra om man vill hjälpa till är att:

Skänka förnödenheter: Det som behövs är:  hygienartiklar (endast i obrutna förpackningar), kläder (endast hela, rena och torra), oanvända underkläder samt skor (hela, rena, torra, lagda parvis i knuten plastpåse, gärna med ett par oanvända strumpor i). Sovsäckar, filtar, ryggsäckar. Inga leksaker! Rent och torrt är viktigt på grund av mögelrisken som annars finns under transporten.

 

Skänka pengar: Alla pengar de samlar in kommer att gå till transporten och till att köpa sånt som bättre skaffas på plats, till exempel mat, vatten och välling. Allra enklast är att swisha det du vill bidra med till 0702 09 33 03 (insamlingsansvarig: Ulrika Schreil).

Det går också bra att sätta in direkt på bankkonto i SEB: 5694 05 824 28.

 

Involvera jobbet: Jobbar du nånstans som har lämpliga varor att bidra med?
På önskelistan över saker som behövs finns sovsäckar, liggunderlag, underkläder, hygienartiklar, skor och fleecekläder (hösten är på väg). Kanske kan just din arbetsplats bistå med hjälp?

 

Sprid länken! Kanske har du klasskompisar, vänner, arbetskamrater eller släktingar som också vill ge? Dela gärna det här inlägget och/eller sprid den här länken:

www.vigorvadvikan.com

 

Gå in och gilla sidan- Dela, följ och tagga!
#vigorvadvikan #TillLesbos 
Site-http://vigorvadvikan.com/
Facebook- facebook.com/InsamlingTillFlyktingar
Instagram- instagram.com/vigorvadvikan/