Rensa i röran - Tips och trix

För ett tag sen började vi rensa lite här hemma, det började med att vi rensade ut kläder för att skänka till Vi Gör Vad Vi Kan initativet. Men det sporrade på mig lite och gjorde att jag fortsatte rensa i tvättstugan (som även fungerar som förråd här hemma). På nått sätt verklar det bli så att man samlar på sig grejer hela tiden och i alla fall jag har en hel del som inte används och aldrig kommer att göra det, för att jag helt enkelt inte tycker om grejerna längre. Det handlar om att rensa bort det som vi inte behöver, inte använder, inte tycker om, det som är trasigt eller det vi har för mycket/många av. Hur gör man då?
 
Jag brukar göra sex högar när jag rensar, först kommer de fyra S:en:
Slänga - Det som är trasigt och som ingen annan kan tänkas ha nytta av.
 
Sälja - Det som är fint och har ett värde (som är värt att säljas) men som jag inte behöver eller vill ha kvar.
 
Spara - De saker jag tycker om och vill ha kvar. Här kan man fråga sig själv om saken verkligen är användbar (när använde du den senast?), om man verkligen tycker om den och om man blir glad av den, lita på magkänslan och gå efter det! Spara inte på grejer du inte tycker om bara för att du fått den t.ex.
 
Skänka - Saker som jag antingen vet att någon annan behöver eller bli glad över att få, eller saker med mindre värde som det inte blir värt att sälja för min egen del (men som en loppis kan sälja).
 
Sedan är det två högar till:
Lagas - Saker som jag tycker om men som är trasiga och behöver lagas. Ställ dig själv frågan om du verkligen kommer att laga det du håller i handen!
 
Sparas tills vidare - Saker jag har svårt att göra mig av med (oftast saker med ett affektionsvärde eller nostalgiskt värde), dessa saker kan sparas i en memorybiliakartong så länge. Det kan även vara saker som jag tror att jag kan ha användning för.
 
 
Begränsa dig:
Det är också bra att begränsa sig till ett område i taget, så att man hinner rensa och göra i ordning under t.ex. en dag eller en helg. När man rensat ett område så är det ju dock inte riktigt klart, nu är det dags att åka iväg med det som ska slängas och skänkas, lägga ut annonser för att sälja de grejerna, laga eller lämna in de grejer som ska lagas och organisera det som ska sparas.
 
Man behöver ju inte ta ett helt rum i taget, man kan börja med en skrivbordslåda eller ett hyllplan i bokhyllan. Ett exempel är när jag härom kvällen fick syn på mitt "smyckesträd", där jag hänger diverse halsband och armband, och insåg att jag nog inte använder hälften av det som hänger där. Så då tog jag bort alla halsband och armband och plockade ut de som jag ville spara och sedan la jag resten i min försäljningslåda, en sån liten grej men det känns så bra och jag lovar när man väl har börjat så är det svårt att sluta. 
 
Sälja saker:
Det här med grejer som ska säljas, använd köp/säljgrupper på facebook, tradera eller blocket för de grejer som är värda lite mer. Ibland har man ju dock mycket småprylar som det kanske inte är värt att lägga ut en annons för, antingen kan man ju skänka dom direkt eller så kan man samla ihop för att sälja på loppis. Så gör jag just nu då jag samlar alla säljesgrejer i kartonger som jag märker just med med loppis, för att i vår ställa mig och sälja av de grejerna och det som jag inte får sålt då kommer skänkas. 
 
Organisera:
Bor man litet (som vi gör här hemma) och har mycket saker (egentligen behöver man inte ha mycket saker heller) så är det viktigt att ha bra förvaring. Och nu pratar vi såklart om de grejer som sparas, som vi vill ha kvar eller behöver. Snygga saker kanske man vill ha framme, men andra saker t.ex. en ficklampa (bra att ha men inte så snygg) behöver bara ha en bra plats. Det handlar om att göra det så lätt som möjligt att hitta det man behöver. Att varje sak har sin plats, så att man dels vet var den finns och dels vet var den ska tillbaka efter att man har använt den. Det är lite A och O för att inte få det stökigt hemma också, har man ingen direkt plats för grejer så är det lätt att de bara hamnar nånstans. Så använd snygga förvaringslådor och förvaringsmöbler och tänk smart förvaring. det här med organisering och smart förvaring är ett projekt i sig så avsätt lite tid för det med, tänk över vad som används ofta och som ska vara lättillgängligt och vad som kanske kan ligga i en (uppmärkt) kartong i ett förråd (t.ex. julsaker som används en gång om året).
 
Akilleshälar:
Alla har vi nog saker som vi har svårt att rensa ut och göra oss av med. Men vissa saker får man nog helt enkelt välja att leva med. Mina akilleshälar när det kommer till prylar är:
 
1: Böcker - Jag älskar böcker och även om jag läser mycket på surfplattan nu så gillar jag att läsa i vanliga böcker med och jag tycker om att ha böcker omkring mig. Jag försöker rensa ut bland mina böcker, men det är såå svårt! även om jag misstänker att jag kanske inte kommer läsa en bok igen så tar det emot att skänka bort den.
 
2: Tyg - Tyg är en sån grej som jag har rensat ut ett par gånger tidigare, men som jag faktiskt har ångrat att jag gjort mig av med vid ett senare tillfälle. För när det kommer till tyg så vet man ju faktiskt inte vilket projekt man kan tänkas behöva vilket tyg till. Så nu har jag samlat på mig en hel del igen, vissa tyger har jag haft liggande i säkert 3-4 år nu så jag känner att det börjar bli dags, men det blir nog en sparsam utrensning den här gången. 
 
3: Grejer för skapande - Det här är saker som jag är expert på att samla på mig, särskilt på loppis eller på rea. Det är oftast de här grejerna jag tänker att jag kanske kommer ha användning av nån gång i framtiden och då kan jag inte riktigt med att rensa ut dom. Men det handlar också om att jag tycker om skapande på så många sätt så jag har grejer för korttillverkning, läderhantverk, pärlplattor, sömnad, trähantverk mm och då är det också svårt att rensa ut. För OM jag skulle rensa bort saker för att jag inte använt dom på ett par år (t.ex läderhantverk just nu) och sedan får för mig att jag skulle vilja göra nåt sånt igen så skulle jag behöva köpa alla grejer på nytt och det känns ju onödigt på nått sätt. Här tror jag att det handlar om att ha en organiserad och bra förvaring för just de grejerna, så att man vet var de finns när man vl vill använda dom.
 
För min del ger det verkligen sinnesro när jag har rensat ut någonstans, jag mår mycket bättre och känner mig friare på nåt sätt (det låter lite flummigt men det är så det känns för mig). För några dagar sedan var vi och kastade ett släp fullt med grejer på soptippen, så himla skönt! Och det här med organisering och förvaring, det handlar inte om att man måste ha ett superstädat och stylat hem redo för fotoreportage hela tiden, för mig handlar det om att det ska vara lätt att hitta saker när jag behvöer dom och att det ska vara lätt att hålla ordning (så att man slipper plocka reda på grejer hela tiden). Det är ju ett work in progress hela tiden (när man skaffar sig nya grejer) och det bästa är ju att man kan hålla det på den nivån som man själv trivs med. 
 
#1 - - Mikaela:

Åh jag skulle verkligen verkligen behöva ta mig tid och börja rensa. Men tror verkligen på det där med att begränsa sig till ett område i taget, typ ett skåp som vi kallar för "skitskåpet" där ALLT som inte har en plats åker in. Det skulle verkligen behöva rensas och organiseras upp, men man orkar nog inte mer än bara just det skåpet vid ett och samma tillfälle :P

Svar: haha ja dom skåpen brukar inte vara roliga att tas med och brukar ta sin tid, så det är nog en bra idé :)
inspirami.blogg.se

#2 - - Anna María:

Det är så himla tillfredställande att ha ordning och reda på saker och ting. Jag har så svårt för att städa och organisera när jag inte vet var någonstans jag ska lägga en viss pryl. Därför är ex köket mitt bästa ställe att hålla ordning i. Jag VET var allt ska vara och det har sin plats.

Svar: eller hur! jag är sån som inte kan fokusera lika bra när det är oordning omkring mig, jag kommer inte riktigt till ro då...ja det är precis så det är ju, jag försöker ha så att i alla fall det mesta har sin egen plats :)
inspirami.blogg.se