Stöpa ljus

I förra veckan fick jag möjighet att vara med och stöpa ljus i grannbyns församlingshem, jag har aldrig stöpt ljus själv (vad jag minns), så när jag fick se att de skulle göra det blev jag superglad! Det var jätteroligt, men även lite svårt och tålamodsprövande. Jag tycker i alla fall att resultatet blev superbra och jag tänkte försöka berätta hur vi gjorde.
 
 
Först och främst behöver man ljusmassa och vekar, sedan behöver man en pinne att knyta fast vekarna på och nått bra ställe att hänga pinnen på mellan doppningarna. Sedan behöver man två djupa kastruller, en att ha vatten i och en med själva ljusmassan (och vatten) i (stöpkärlet) samt en kokplatta. En termometer och skyddspapper/plast till golvet kan också vara bra att ha.
Så här såg våra pinnar ut och de båda kastrullerna, här är vekarna doppade några gånger redan. 
 
Man börjar med att knyta fast vekarna på pinnen och göra iordning stället där de ska hänga. Sedan är nästa steg att smälta ljusmassan i stöpkärlet som står i ett vattenbad. Ljusmassan ska vara 70 grader under stöpningen. När ljusmassan smält, häller man på vatten som är 70 grader, vattnet kommer då lägga sig under ljusmassan.
 
Sedan är det dags att doppa, första gången man doppar vekarna ska man bara ha ner dem i lagret med själva ljusmassan - inte ner i vattnet. Efter det doppar man vekarna rakt ner genom både ljusmassa och vatten. Sedan får man vänta lite mellan varje gång man doppar, så att lagret hinner stelna. 
 
I början är det bra att dra lite i vekarna och släta till så att ljusen blir raka (man kan också ha en tyngd längst ner, t.ex. en mutter som hjälper till med det). Det är bra om det är så lite drag som möjligt i rummet, annars blir ljusen buckliga. Det är verkligen en teknik att doppa också, det ska inte gå för fort men inte heller för långsamt (då ljusmassan som stelnat riskerar att smälta).
 
När man har doppat ett antal omgångar så kan man klippa av den spetsen som blir längst ner på ljusen, man kan också behöva fylla på med 70-gradigt vatten eller mer smält ljusmassa i stöpkärlet. Man behöver doppa varje veke runt 25-30 gånger i ljusmassan för att få en bra tjocklek och ju fler gånger man har doppat desto längre behöver man vänta mellan doppningarna för att ljuset ska hinna svalna lite.
 
Det är bra att ha en ljusstake att prova med för att se om ljusen är tillräckligt tjocka. När ljusen är färdiga så får man skära av en bit längst ner då de smalnar av en del där. Det är verkligen ett hantverk att stöpa ljus, det är inte helt lätt att få dem fina och raka, även om jag kan tycka att lite skavanker är ok, de är ju ändå handgjorda.
 
Så här fina blev ljusen hemma hos mig, de passade perfekt i min gamla smidesljusstake! Och jag fick med mig lite ljusvekar hem också så förhoppningsvis blir det lite mer ljusstöpning framöver.
 
 
 
 
#1 - - Mikaela:

Jättefint! Jag har aldrig stöpt ljus på det här sättet, men återbrukat gamla ljusstumpar och smält ner på samma sätt i vattenbad och gjort ljus i tekoppar och liknande :) Det borde jag göra om snart och göra en bättre tutorial på! Min gamla från 2013 är så ful ;)

Svar: Det har jag också gjort innan, det är ju inte alls lika tidskrävande och man behöver inte lika mycket grejer. Men man kan smälta ner gamla ljusstumpar och stöpa ljus av det med. :)
inspirami.blogg.se

#2 - - Amanda:

det är så mysigt :) brukade göra det i skolan när jag va liten :D

Svar: eller hur! åh vad kul att ni fick göra det där, det gjorde aldrig vi (vad jag minns).
inspirami.blogg.se

#3 - - Ghugge:

Visst är det kul att ha ljus som man stöpt själv. Jag blev inspirerad för nu var det längesedan..Ha en fin kväll!👍

Svar: Ja det är verkligen superkul. Härligt att höra att du blev inspirerad! :) Desamma!
inspirami.blogg.se

#4 - - Stina - Tillvaron.se:

Så himla fint med ljus man stöpt själv, extra andaktsfullt att tända dem då också kan jag tänka mig :)

Svar: Ja det blir lite extra speciellt :)
inspirami.blogg.se

#5 - - Sandra:

Men åh, vad mysigt! Minns att vi gjorde det här i skolan men jag har inte testat det sen jag blev vuxen. skulle gärna stöpa egna ljus inför en annan jul :)

Svar: Men vad alla har fått stöpa ljus i skolan (börjar undra om vi också gjort det, fast jag har glömt bort det haha). Men det är verkligen supermysigt! Till nästa jul kanske :)
inspirami.blogg.se

#6 - - Anna:

Vad fina ljusen blev! Vilket jobb!
Jag har sparat ett helt gäng med stearinstumpar och blockljus för att göra egna- men hade så velat testa stöpa ljus! Det verkar så himla häftigt. Bucketlist kanske? :D