DIY: Honeycomb pom poms

Till Monthly Makers januariutmaning blev det en del skapande utöver det som jag till slut la ut. Jag har alltid tyckt att honeycomb pom poms är så otroligt fina och passade på att testa att göra ett par sådana nu. Den ena är gjord i vanligt silkespapper och den andra är gjort av papper från ett gammalt nothäfte, de bladen är betydligt tjockare. Vill ni göra i vanligt papper så rekommenderar jag att ni skär ut formen på papprena innan ni börjar limma ihop den, för det var inte superkul att skära genom ca40 lager av papper och jag fick desuttom ansa lite efteråt med sax för att det inte blev riktigt bra.
 
Du behöver ha: papper, linjal, penna i två olika färger, lim, nål och tråd och eventuellt band att hänga upp den i.
 
 
Så här gör du dina egna: Börja med att rita upp streck på ett papper, avståndet mellan strecken avgör hur stora cellerna blir (se bilden till vänster). Måla vartannat streck t.ex. rött och vartannant svart. Jag hade 4,5cm mellan på den turkosa och 3cm på den med notbladen. Sedan klipper du ut ca40-50st papper i den storlek du vill ha (jag har använt 40st), om du vill ha en pom pom som är 18cm så gör du pappret något större till exempel. Det bästa är att klippa/skära ut en mall på den formen man vill ha och sedan klippa papprena lite större än det. 
 
Sedan är det dags att limma alla papper.Lägg ut ett papper och dra limstiftet mellan de svarta strecken (lättast från mitten och ut åt varje håll), lägg sedan på nästa papper och lägg på lim mellan de röda strecken och sedan är det bara att fortsätta så till alla pappersark är slut. (På bilden till höger har jag några lager papper och har på det översta limmat mellan de svarta strecken). Till silkespappret använde jag vanligt limstift och till det tjockare pappret använde jag stenlim för att det ska hålla lite bättre. 
 
 
Nu är det dags att limma på lite tjockare papper på över och undersidan och sedan klippa formen, klipp en liten bit utanför det pappret, se bilden till vänster.
 
Sedan är det dags att ta nål och tråd och göra som på mittenbilden för att bollen ska bli en boll helt enkelt. Sätt nålen någon cm nedanför kanten och trä igenom alla papperslager, knyt ihop så att det blir en liten ögla (gör den inte för liten bara då kan det bli svårt att få ut hela bollen). Gör så både uppe och nere. Om du vill hänga upp bollen i tråden knyter du öglan likadant som på andra sidan men lämnar en längre bit kvar efter som du sedan kan hänga i.
 
Nu är det bara att limma (eller tejpa med dubbelhäftande tejp) ihop de båda vita tjockare papprena mot varandra så vips har man en finfin honecomb pom pom.
 
 
Jag hade lite band hemma som jag använde som upphängning, jag fäste bandet mellan bladen med dubbelhäftande tejp, men man kan ju sy dit det också.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Paulina Suonvieri:

Åååh vad fina! Sådana här kan jag tänka mig är jättefint att göra av gamla kartor! :))

//hundredkitchenstories.blogg.se

Svar: Vilken bra idé att göra med kartor! jag älskar kartor haha det måste jag nog testa ! :)
inspirami.blogg.se

#2 - - Sandra Lundin:

Så fina! Älskar den blåa.
Skönt att läsa att din sjukskrivning gick igenom med. Då har du ju massa tid att ägna dig åt nästa månads MM-tema ;)

Svar: Tack! Eller hur, ingen prestationsångest här inte ;)
inspirami.blogg.se

#3 - - Robex Lundgren:

finna bilder

#4 - - Sabina:

Vad fint, vilket jättebra tips!

#5 - - Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ:

Superfin den med noterna:)

#6 - - Cecilia Par:

Åh, har alltid undrat hur man gör sådana men aldrig riktigt tagit reda på det (av någon dum anledning). Så tack för denna beskrivningen, ska se till att pyssla med detta inom en snar framtid!

Svar: Varsågod! Japp nu har du ingen ursäkt längre med andra ord ;)
inspirami.blogg.se

#7 - - Annster:

Så fina :)

#8 - - Jenny:

Så otroligt fina!

#9 - - Ellen:

Åh! Detta ska jag göra, definitivt.