Världens godaste vegetariska köttbullar

Jag tänkte tipsa om världens godaste vegoköttbullar, eller i alla fall de godaste jag någonsin ätit! Jag borde göra dem oftar än vad jag gör, de passar året om, men nu till jul är det standard för mig att ha dem med på julbordet. Det kan vara så att jag har delat med mig av det här receptet förut, men det är så himla gott så att det är väl värt att dela igen tycker jag! Receptet kommer från början från jävligtgott.se, som har en hel del schyssta vegorecept.
 
 
 
Vegoköttbullar
300 g sojafärs
1 1/2 dl ströbröd
1 gul lök
2 ägg 
1 1/2 dl matgrädde
1 tärning lantbuljong/grönsaksbuljong (eller 1 1/2 msk grönsaksfond)
1 msk soja
10 kryddpepparkorn
1 msk potatismjöl
Salt och svartpeppar
 

Finhacka löken och stek den mjuk. Mortla kryddpepparkornen och ha i dem och färsen, stek i några minuter till.

Blanda grädde, fond och soja i en skål och häll över färsen. Låt vätskan koka in i några minuter tills allt blandats bra.

Blanda ägg, potatismjöl och ströbröd i en skål bredvid. Låt dra någon minut och ha därefter ner färsblandningen. Blanda rejält så att all ströbrödmix har blandats ut och inga klumpar finns kvar. Smaka av med salt och peppar. Ha i mer ströbröd eller grädde/vatten om blandningen är för blöt resp torr.

Forma till små bullar (jag tar ca en msk till varje boll) som du steker först på ganska hög värme och därefter ganska länge på medelvärme.

 
 
#1 - - Jess:

Åh, har gjort enligt det receptet en gång och jäklar så goda de blev! Bra att du skrev om det, nu måste jag ju se till att jag lagar sådana här till mig lagom till julafton :)

Svar: Ja de är verkligen supergoda! Absolut, det tycker jag! :)
inspirami.blogg.se