Grymt god Linsgryta

Igår lyckades jag nog göra världens godaste linsgryta med lite indiska smaker. Det har blivit mycket same old, same old när det kommer till mat här hemma, men igår blev jag sugen på att göra nått annat. Så jag tog lite vad jag hade hemma i skåpen och receptet är rätt enkelt. Jag blev verkligen överraskad över hur gott det blev, så nu måste jag ju såklart dela med mig av receptet! Den ser inte ut att vara så mycket för världen men skenet bedrar!
 
Grymt god Lins- & Potatisgryta
 
1/2 lök
2 vitlöksklyftor
2 tsk curry
2 tsk spiskummin
3 tsk mild paprikakrydda
1 burk kokosmjölk
1 förpackning krossade tomater
1/2 dl havregrädde (jag använde Planti Creamy cooking)
1 dl vatten
1 buljongtärning (jag använde svamp men det går säkert med vilken som)
4-5 potatisar
2 morötterin
2dl röda linser
salt, peppar, örtsalt
 
Hacka lök och vitlök och stek i lite olja i en kastrull, ha sedan i sipskummin, curry och paprikapulver och blanda ihop. Tärna potatis och morötter under tiden löken steks.
Häll på kokosmjölk, krossade tomater, vatten, havregrädde och buljongtärning och rör om. 
Sedean är det bara ha i potatis, morötter och linser och låta allt koka ihop till potatisen är mjuk och linserna klara, ca 15 minuter. 
Smaka av med salt, peppar och lite örtsalt.
 
Jag åt grytan som den var med en hummusmacka till (här hittar ni recpetet på min bästa hummus), men det är ännu godare med lite ris och sallad till :)
 
#1 - - a n n i k a:

Mums!

#2 - - Vajb:

det lät ju hur gott som helst! :) Linser är så tacksamt! Har alltid det hemma, lätt att göra goda soppor och grytor med :)

Svar: Visst är det! Samma här, jag har det alltid hemma, men jag har varit dålig att använda det på senaste tiden.
inspirami.blogg.se

#3 - - Sandra:

Den här grytan låter verkligen riktigt god. Ska testa att laga den någon dag :)

Svar: eller hur ;) och enkel är den också så det tycker jag absolut att du ska göra :)
inspirami.blogg.se