Gör egen ringblomsolja

Jag är väldigt ny på det här med att göra egen hudvård och sånt, men jag tycker att det är roligt och så känns det bra att använda en produkt som man exakt vet vad det är i och så känns det såklart extra bra att man gjort den själv. Jag gjorde ju eget läppbalsam för ett tag sen och det är nog det absolut bästa jag har testa nån gång, så det är jag supernöjd med. Jag har tänkt att det ska bli ringblomssalva av den här oljan så småningom. Ringblomma (Calendula Officinalis) har väldigt bra läkande egenskaper (inflammations- och infektionshämmande) och är mjukgörande och kan hjälpa mot torra partier (händer, fötter, läppar mm), klåda, självsprickor, exem, insektsbett mm, den verkar helt enkelt vara bra mot ganska mycket, jag har också hört att den ska funka bra för babyvård (mot röda babystjärtar och blöjvecksexem) så det kanske är där jag kommer att få testa den.
 
Men som sagt för att göra salva så behöver man olja, så här fixar du den:
Börja med att göra rent en glasburk, koka sedan upp vatten och häll i både burken och locket för att sedan torka av med en ren handduk. 
 
Ta ringblommor och lägg dem i en burk, (jag använde torkade eftersom det är lite svårt att få tag på färska vid den här tiden), fyll på med olja, jag använde ekologisk kallpressad rapsolja.
 
Låt stå i ett fönster (ljust men inte i gassande solsken) i ca 2 veckor. Vänd på burken nån gång varje dag. 
 
Sedan är det dags att sila bort blommorna. Ta en ny burk som du gör rent på samma sätt som den förra burken, sila oljan noga ner i den nya burken. Sätt på locket och förvara den mörkt och svalt om du inte ska använda den direkt.
 
 
#1 - - Jessica:

Vilken bra idé! Ibland känns det läskigt att man knappt vet vad vanliga krämer innehåller och då är det ju perfekt att göra en egen! Måste definitivt prova det!

Svar: jag känner precis som du, det känns väldigt tryggt att veta vad som finns i. Receptet på Ringblomssalvan kommer upp i nästa vecka på bloggen :)
inspirami.blogg.se