DIY: Ikea hack - Vitrinskåp av Billybokhylla

Så här ser den ut när den är klar
 
 Före såg den ut typ såhär
 
Det här är alltså vad du har att börja med, min var en sliten rödbrun billybokhylla från jag vet inte när, men principen på att göra om den funkar med vilken bokhylla som helst.
 
 
Så här är min fina ritning som jag försökt göra tydlig. Bild 1 är alltså överdelen av bokhyllan och bild 2 är nederdelen. Jag har använt mig av taklister till D och F och profilerade golvlister till J och K.
 
A: själva bokhyllan
B & C & I är plankbitar som behövs för att fästa listerna D, F, J & K på bokhyllan så att de kommer i samma linje som vitrindörrarna sen.
E: är pärlspont.
G: måttet G är samma som tjockdelen på vitrindörrarna 
H: är höden från golvet upp till första hyllplanet i bokhyllan.
 
Tänk på: Att skruvarna du använder inte är för långa så att de går igenom till insidan av bokhyllan och att du drar i skruvarna lite djupare i trät så att du kan spackla över dom sen.
 
Gör såhär:
1. Såga till plankbitarna B och C.  C ska vara lika lång som bokhyllans bredd + tjockleken på pärlsponten x2, i framkant ska den skjuta ut lika mycket som måttet G. Skruva i dom uppifrån
 
2. Såga till och skruva fast pärlsponten.
 
3. Såga till I och skuva fast den. 
 
4. Mät hur långt innermåttet på listerna J och K behöver vara.  Gersåga listerna i de hörnen där de möter varandra och rakt mot den delen som blir mot väggen sen. När du har sågat, håll dom mot bokhyllan och kolla så att de passar och att det blir snyggt. Skruva eller limma (använd PL400) dit listerna.
 
5. Såga till listerna F och D på samma sätt som J och K, men skruva dit dessa eller sätt både en sträng lim och sen skruva dit dom. 
 
6. Spackla alla synliga skruvhål, när spacklet torkat slipa och upprepa en gång till.
 
7. Måla! Börja med att grundmåla (med Snickerislip) och täckmåla (med Snickerifärg) i två lager. (Passa på att måla vitrindörrar och hyllplan om de behöver målas).
 
8. Om du vill ha tapet i bakre väggen av bokhyllan sätter du dit den när färgen torkat. 
9. Sätt dit vitrindörrarna och Voila! skåpet är klart!
 
 
Såhär ser tapeten ut som jag satte i vitrinskåpet.
 
 
En lite närmare bild på hur listerna ser ut när det är färdigt. 
 
Hoppas att i förstår min beskrivning och lycka till i snickrandet!
 
 
 
 
#1 - - Sandra Lundin:

Men shit vad fint! Du är grym :D

Svar: Åh tack! vad roligt att du tycker om den! :)
inspirami.blogg.se

#2 - - Mikaela:

Gud så fint det blev! Skulle också vilja göra såna något sånt här större projekt, men det känns som det tar sån tid! Snart kanske :)

Svar: Tack! Kul att du gillar den! Egentligen tar det inte så lång tid, det är mest att man måste vänta på spackel och färg som ska torka (det tråkigaste haha). Men det är så himla roligt att se resultatet när det blir klart så det är helt klart värt det :)
inspirami.blogg.se

#3 - - Emma:

Hej! Håller på att göra liknande, men vill inte ha färg på glaset i dörrarna så har varit extremt försiktig.. Men, man ser ändå längst in mot glaset att jag har målat vitt över en annan färg.. Ser ut som du satt någon form av list eller något längs med kanterna på glaset? Eller hur gjorde du?
Snyggt blev det!!!
Med vänlig hälsning,
Emma

Svar: Hej!Nej, jag tror att dörrarna såg ut så då (dom var rätt gamla) men det är klart att det går att sätta dit en list om man vill, annars är mitt tips att måla lite ut på glaset och sedan ta ett rakblad (måleri) och skrapa bort färgen på glaset mot själva kanten på trät, då borde färgen under inte synas :) Hoppas att du blir nöjd!
inspirami.blogg.se