Julen i efterskott

Min kamera är tillbaka, jag lyckades glömma den när vi var och firade jul, så jag tänkte att ni får lite bilder på gottigheter som jag gjorde nu i efterskott i stället :)
 
Strax innan jul fick jag äntligen köpt en marmorplatta till köket, jag har velat ha en länge, men det har inte blivit av förrän nu. Det här gjorde ju att jag kunde testa på att temperera choklad genom tablering. Jag har testat att temperera choklad innan på andra sätt men har aldrig lyckats. Det var inte helt lätt att tablera heller, men efter lite försök så blev det faktiskt ganska bra och jag lyckades med tempereringen så jag är nöjd!
 
Det blev praliner med apelsintryffel, lakritstryffel, saffranstryffel och praliné. Min favorit är helt klart saffranstryffeln. Recepten hittade jag i en bok som heter "Choklad - Favoriter för chokladälskaren", eller alla utom lakritstryffeln som jag körde lite på känn. Här kommer receptet på saffranstryffeln i alla fall. 
 
Saffranstryffel
200g vit choklad
1 dl grädde
1 tsk smör
1 tsk glukos (kan uteslutas)
1/2 g saffran
 
Finhacka chokladen och häll i en skål. Koka upp grädde, smör, saffran och glukos. Häll den heta blandningen över chokladhacket och rör i massan till den går ihop.
 
Om du har gjort pralinskal så fyller du dem med tryffeln, låter dem stå i kylen till tryffeln stelnat och försluter sedan med tempererad choklad.
 
Om man inte vill göra pralinskal så kan man bara låta tryffeln stelna i kylen, göra små bollar och doppa dom i tempererad choklad. Både mörk och ljus choklad funkar rent smakmässigt. 
 
 
Sedan blev det en saffranscheesecake till julafton också (jag snöade bara in liite på saffran) och det ser ut som en tårta jag vet, men det bara blev så, jag hade den inne lite för länge på slutet så creme fraicheglazen sprack, så då spacklade jag den tunt med grädde istället.
 
 
Och tidigare när jag hade tempererat choklad till pralinerna fick jag lite över som blev till dekorationer till cheesecaken. Originalreceptet till cheesecaken finns här, men jag alternerade det lite. 
 
 
Saffranscheesecake
 
Botten
150g pepparkakor
150g digestivekex
100g smör
 
Krossa pepparkakor och digestivekex, jag använde morteln. Smält smöret och blanda ihop med smulorna. Lägg ett bakplåtspapper i en springform, kläm på ringen och klipp bort överflödet. Tryck ut smulblandningen i botten och ställ i kylskåpet.
 
Cheesecakesmet
600g cream cheese
4st ägg
1dl socker
1/2g saffran
1tsk pressad citron
2msk vetemjöl
 
Vispa cream cheese mjukt med elvisp. Tillsätt ägg och socker och vispa till en jämn smet. Blanda ner saffran, pressad citron och vetemjöl, vänd ihop allt med en slickepott.
Ta ut formen ur kylskåpet. Häll i cheesecakesmeten över botten och grädda i 175 grader i cirka 45 minuter. Den kommer resa sig lite.
 
Crème fraicheglaze
3dl crème fraiche
1msk socker
2tsk vaniljsocker
 
Vispa ihop crème fraiche, socker och vaniljsocker. Ta ut kakan ur ugnen, bred på glazen och grädda i ytterligare 5-10 minuter tills glazen stannat. Den kommer fortfarande vara mjuk men den ska inte rinna iväg om du tippar på formen. Ställ kakan kallt så att den kan svalna helt. Det är viktigt att den är helt kall innan du skär i den. Servera som den är eller med en liten klick vispad grädde, eller gör som jag och spackla den som en tårta ;)
 
 
 
 
Och sen sist men inte minst hade jag gjort Vaniljkolor med havssalt och receptet hittade jag i Sandras fina blogg. Jag kan ju säga att dom blev väldigt uppskattade och tog slut försvinnande fort.
 
Vaniljkola med havssalt
 
3 dl socker
1 dl glykos
80 g smör
2 dl grädde
1 vaniljstång
1 tsk havssalt
 
Koka upp socker och glykos i en tjockbottnad kastrull. Värm upp blandningen till 170 grader, då färgen är bärnstensgul. Under tiden smälter du ihop smör, grädde, salt och vaniljstång i en annan kastrull. Efter att sockerblandningen kommit upp i 170 grader tar du bort kastrullen från plattan och häller försiktigt i smörblandningen. Koka upp igen och när kolan uppnått 125 grader bör den vara färdig men gör ett kulprov om du känner dig osäker. Häll kolan i en form klädd med bakplåtspapper, strö lite havssalt över och låt den sedan svalna innan den skärs eller klipps i bitar.