DIY: Glasunderlägg

Det här DIY:et går ganska snabbt att göra och är väldigt lätt. Så vill man piffa upp en dukning t.ex. till nyår så kan man ju göra glasunderläggen enligt det temat man vill ha. 
 
 
Det du behöver ha är någon form av papper med motiv, något att ha som underlägg och decoupagelim av något slag. I somras hittade jag ett par gamla uppslagsverk på loppis, i dem fanns kartor över bland annat Paris, London och Prag, det är tre städer som jag kan relatera till på olika sätt så jag tyckte att det passade bra. Jag scannade in kartorna i datorn och la till en sepiaton på dom och skrev ut dom igen (originalen var svartvita). 
Så börja med att klippa ut pappret i samma form som underlägget du har. Mina underlägg har jag haft liggande i X antal år, jag tror att de är från Panduro från början. 
 
 
sedan stryker du ett lager lim på underlägget
lägger dit pappret
stryker ett lager lim till
låt torka
 
Sedan strök jag ett lager på baksidan (då underläggen är ganska tunna och riskerar att böja sig lite), lät det torka och avslutade med att stryka ett sista lager ovanpå kartsidan igen. När allt har torkat är det klart. 
 
 
 
 
 
#1 - - Mikaela:

Åh så snygga! Jag gjorde några sådana där för ett par år sedan och gav bort i födelsedagspresent, fast med bilder på födelsedagsbarnet. De här var verkligen fina!

Svar: Tack! Vilken bra idé, den ska jag försöka komma ihåg! :)
inspirami.blogg.se